ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ

FORMATION OF THE INFORMATION COMPETENCE OF THE TEACHER OF PROFESSIONAL TRAINING

ВАГАНОВА Ольга Игоревна, БУЛАЕВА Марина Николаевна, ЖИДКОВ Алексей Андреевич, КАРПОВА Мария Александровна

VAGANOVA Olga Igorevna, BULAEVA Marina Nikolaevna, ZHIDKOV Aleksey Andreevich, KARPOVA Maria Alexandrovna

Карельский научный журнал, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
В данной статье рассматривается разработка формирования информационной компетентности педагога профессионального обучения. Цель статьи заключается в раскрытии возможностей и аспектов формирования информационной компетентности педагога. Определено понятие «информационная компетентность педагога профессионального обучения», его структура и состав. Раскрыты уровни формирования компонентов информационной компетентности и уровни сформированности информационной компетентности педагога профессионального обучения в целом. Было выявлено, что при формировании общих, культурных, личностных и профессиональных компетенций у педагогов особое положение занимает информационная компетенция. За информационную компетентность говорит умение специалиста работать с информацией, информационными и цифровыми технологиями, информационными ресурсами, интерактивным и мультимедийным оборудованием и применять инновационные формы и методы организации образовательного процесса. Информационная компетентность педагога профессионального обучения представляет собой умение специалистом работать с различными видами информации, информационными технологиями и ресурсами, а также оптимально подбирать их применение на учебных занятиях для наиболее эффективного прохождения образовательного процесса и повышения результатов обучения студентов. Выявлены компоненты информационной компетентности педагога: деятельностный, мотивационный, когнитивный. Были выделены и определены уровни сформированности информационной компетентности педагога профессионального обучения: недостаточный уровень, минимальный уровень, достаточный уровень, максимальный уровень.

Ключевые слова:
информационные технологии,образовательный процесс,информационные средства обучения,компетентность,педагог профессионального обучения,среднее профессиональное образование,компетенции,педагогическая деятельность
Description:
This article discusses the development of the formation of information competence of a teacher of professional training. The purpose of the article is to reveal the possibilities and aspects of the formation of the information competence of the teacher. The authors of the article analyzed the research devoted to the formation of information competence. The concept of "information competence of a teacher of professional training", its structure and composition is defined. The levels of formation of the components of information competence and the levels of formation of the information competence of the teacher of professional training in general are disclosed. It was revealed that information competence occupies a special position in the formation of general, cultural, personal and professional competencies of teachers. The information competence is defined by the ability of a specialist to work with information, information and digital technologies, information resources, interactive and multimedia equipment and to apply innovative forms and methods of organizing the educational process. Information competence of a teacher of professional training is the ability of a specialist to work with various types of information, information technologies and resources, as well as to optimally select their use in training sessions for the most effective passage of the educational process and improving the learning outcomes of students. The components of the teacher's information competence are identified: activity-based, motivational, and cognitive. There were 4 levels of formation of the information competence of the teacher of professional training: insufficient level, minimum level, sufficient level, maximum level.

Key words:
information technologies,educational process,information means of training,competence,teacher of vocational training,secondary vocational education,competencies,pedagogical activity