ГОТОВНОСТЬ ПЕДАГОГОВ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛ К ИНКЛЮЗИВНОМУ ОБУЧЕНИЮ: РЕЗУЛЬТАТЫ СОЦИОЛОГИЧЕСКОГО ИССЛЕДОВАНИЯ

READINESS OF TEACHERS OF SECONDARY SCHOOLS FOR INCLUSIVE EDUCATION: RESULTS OF SOCIOLOGICAL RESEARCH

Любавина Наталья Викторовна

LYUBAVINA NATALYA VIKTOROVNA

Карельский научный журнал, № 3(32) 29.08.2020

Аннотация:
В данной статье изучена актуальность организации инклюзивного обучения детей с ограниченными возможностями. Сегодня создание условий для развития инклюзивного образования детей с инвалидностью и ограниченными возможностями здоровья является приоритетной государственной задачей в области образования и социальной политики. Во многом эффективность и успешность инклюзивного обучения зависит от педагога и качества его работы в школе. Поэтому в данном исследовании особое внимание уделено проблемами профессиональной, методической и психологической готовности педагога общеобразовательной организации к работе с детьми с ограниченными возможностями здоровья. С целью изучения профессиональной, методической и психологической готовности педагогов к обучению детей в условиях инклюзивного образования в ноябре 2019 года автором был проведен анкетный опрос педагогов из 25 общеобразовательных школ городского округа Тольятти. В исследовании приняли участие 100 человек. В статье представлены результаты проведенного автором социологического опроса педагогов, которые позволили определить степень их готовности к новой форме обучения этой категории детей, обозначить наиболее актуальные проблемы и наметить их пути решения. При выполнении этих условий, учитель станет координатором инклюзивного процесса в классе, будет сотрудничать со всеми участниками воспитательно-образовательного процесса: командой специалистов, администрацией, родителями и учащимися.

Ключевые слова:
ДЕТИ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ, ДЕТИ-ИНВАЛИДЫ, ИНКЛЮЗИЯ, ИНТЕГРАЦИЯ, ПРОБЛЕМЫ ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ, ГОТОВНОСТЬ ПЕДАГОГОВ, ТЬЮТОР, БЕЗБАРЬЕРНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
Description:
This article examines the relevance of the organization of inclusive education for children with disabilities. Today, the creation of conditions for the development of inclusive education of children with disabilities is a priority state task in the field of education and social policy. In many ways, the effectiveness and success of inclusive education depends on the teacher and the quality of his work in school. Therefore, in this study, special attention is paid to the problems of professional, methodological and psychological readiness of a teacher of a General education organization to work with children with disabilities. In order to study the professional, methodological and psychological readiness of teachers to teach children in inclusive education in November 2019, the author conducted a questionnaire survey of teachers from 25 secondary schools of the city district of Togliatti, 100 people were interviewed. The article presents the results of the author's sociological survey of teachers, which allowed to determine the degree of their readiness for a new form of education for this category of children, to identify the most pressing problems. According to the results of the study, it can be concluded that the organization of inclusive education in the city of Togliatti today, passes with a large number of difficulties - teachers do not understand what inclusion is. They note that they do not have enough knowledge, including on correctional pedagogy, talk about the small number of specialists supporting inclusive education in schools, in many even medical workers are represented as one employee for two schools, a speech pathologist and a speech therapist for one for several schools, and no one knows about such a specialist as a tutor. Teachers note the presence of problems in the methodological support. But there is also a positive trend - teachers, despite the difficulties, are ready to improve their skills, note the need for professional retraining and generally have a positive attitude to inclusion in education, have a desire to work with children with disabilities. Summing up the results of the study, the author outlined ways to solve the above problems. If these conditions are met, the teacher will become the coordinator of the inclusive process in the classroom, will cooperate with all participants of the educational process: the team of specialists, the administration, parents and students.

Key words:
CHILDREN WITH DISABILITIES, INCLUSION, INTEGRATION, PROBLEMS OF TEACHING CHILDREN WITH DISABILITIES, READINESS OF TEACHERS, TUTOR, BARRIER-FREE EDUCATIONAL ENVIRONMENT