ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД К ОЦЕНКЕ КОМПЕТЕНЦИЙ НА ГИА (НА ПРИМЕРЕ МАГИСТЕРСКОЙ ПРОГРАММЫ)

INTEGRATIVE APPROACH TO ASSESSING COMPETENCIES AT THE STATE FINAL CERTIFICATION (FOR EXAMPLE, THE MASTER'S PROGRAM)

Шестакова Лидия Геннадьевна

SHESTAKOVA LIDIYA GENNADIEVNA

Карельский научный журнал, № 2(31) 28.05.2020

Аннотация:
Государственная итоговая аттестация призвана оценить владение компетенциями (универсальными, общепрофессиональными и профессиональными) и качество выполненной магистерской диссертации. Оценка владения студентами всеми компетенциями требует интегративного подхода. В статье описаны направления интеграции на этапе ГИА: оценка сформированности компетенций; анализ представленного студентом портфолио; содержания магистерской диссертации; защиты; отзыва руководителя и рецензии. Выделены показатели выставления оценки (отлично, хорошо, удовлетворительно, неудовлетворительно). Используемые методы и подходы: интегративный подход; теоретический анализ литературы; моделирование направлений интеграции при оценке компетенций. В оценочном листе выделяются уровни сформированности компетенций. Оценочный лист заполняется комиссией на защите. Портфолио заполняется студентом и представляется вместе с магистерской диссертацией на защиту. Структура портфолио следующая: формулировка компетенции; самооценка ее студентом; представление подтверждающего документа (публикации, сертификата, диплома и др.). Цель студента при заполнении портфолио, проведении и оформлении магистерской диссертации, на защите продемонстрировать все компетенции. Если у комиссии возникают проблемы при оценке компетенций, то студенту могут быть заданы уточняющие вопросы. Внедрение и обсуждение со студентами описанной работы дает положительный результат.

Ключевые слова:
ИНТЕГРАТИВНЫЙ ПОДХОД, ГОСУДАРСТВЕННАЯ ИТОГОВАЯ АТТЕСТАЦИЯ, ОЦЕНКА КОМПЕТЕНЦИЙ, ПОРТФОЛИО, МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ, ОБУЧЕНИЕ СТУДЕНТОВ, КОМПЕТЕНЦИЯ, ПОДТВЕРЖДЕНИЕ ВЛАДЕНИЯ КОМПЕТЕНЦИЯМИ
Description:
The state final certification is designed to assess the possession of competencies (universal competencies, general professional and professional) and the quality of the completed master's thesis. Assessment of ownership of all competencies requires an integrative approach. The article describes the areas of integration: assessment of the formation of competencies; analysis of the portfolio presented by the student; the content of the master's thesis; protection; feedback on the work. The article highlights the assessment indicators (excellent, good, satisfactory, unsatisfactory). Used methods and approaches: integrative approach; theoretical analysis of literature; modeling directions of integration in assessing competencies. The assessment sheet highlights the levels of competency formation. The evaluation sheet is filled out by the commission for protection. The portfolio is filled out by the student and presented along with the master's thesis for defense. The portfolio structure is as follows: formulation of competence; self-esteem by her student; submission of a supporting document (publication, certificate, diploma, etc.). The student's goal is to demonstrate all competencies during: filling out a portfolio, conducting and completing a master's thesis, on defense. If the commission has problems in assessing competencies, then the student may be asked clarifying questions. The introduction and discussion with students of the described work gives a positive result.

Key words:
INTEGRATIVE APPROACH, STATE FINAL CERTIFICATION, COMPETENCY ASSESSMENT, PORTFOLIO, MASTER'S DISSERTATION, STUDENT EDUCATION, COMPETENCE, PROOF OF POSSESSION OF COMPETENCIES