К ПРОБЛЕМЕ КОРРЕКЦИИ САМОСОЗНАНИЯ ПОДРОСТКОВ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ

ON THE PROBLEM OF SELF-AWARENESS CORRECTION IN ADOLESCENTS WITH MENTAL RETARDATION

Конева Ирина Алексеевна, Карпушкина Наталья Викторовна

KONEVA IRINA ALEKSEEVNA, KARPUSHKINA NATALYA VIKTOROVNA

Карельский научный журнал, № 2(31) 28.05.2020

Аннотация:
Статья посвящена изучению особенностей самосознания подростков с умственной отсталостью в сравнении с их нормально развивающимися сверстниками. Рассматриваются особенности всех компонентов самосознания: образ Я, самооценка, уровень притязаний, особенности поведенческих реакций. Сравнительный анализ осуществлялся в двух подгруппах: подростки с умственной отсталостью (экспериментальная группа) и подростки с нормальным психическим развитием. Проведенное изучение особенностей самосознания умственно отсталых подростков показывает, что большая их часть не имеет адекватной самооценки и не проявляют адекватной реакции на неудачу с учетом контекста социальной ситуации. У данной категории лиц самоидентификация развита недостаточно, она замещается внушаемостью, подчиняемостью мнению окружающих, значимых других. Подросткам свойственны несамостоятельность при конструировании образа себя, они не могут адекватно оценивать поступки других людей, затрудняется в оценке своих собственных поступков и не испытывают потребности и не умеют планировать свою жизнь. Выявленные особенности самосознания подростков с умственной отсталостью могут стать благоприятной основой для формирования трудностей межличностных отношений со сверстниками и взрослыми, лечь в основу их социальной дезадаптации. На основе результатов экспериментального исследования была разработана и апробирована коррекционная программа, направленная на оптимизацию развития самосознания подростков с умственной отсталостью, которая показала свою эффективность: компоненты развития самосознания показали позитивную динамику.

Ключевые слова:
ПОДРОСТКИ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ, САМОСОЗНАНИЕ, Я-КОНЦЕПЦИЯ, ОБРАЗ Я, САМООЦЕНКА, УРОВЕНЬ ПРИТЯЗАНИЙ, ФОРМЫ ПОВЕДЕНИЯ, ИНТРОПУНИТИВНЫЕ РЕАКЦИИ, ЭКСТРАПУНИТИВНЫЕ РЕАКЦИИ, ИМПУНИТИВНЫЕ РЕАКЦИИ
Description:
The article is devoted to the study of the features of self-consciousness of adolescents with mental retardation in comparison with their normally developing peers. Features of all components of self-consciousness are considered: Self-image, self-esteem, level of claims, features of behavioral reactions. The comparative analysis was carried out in two subgroups: adolescents with mental retardation (experimental group) and adolescents with normal mental development. The study of the features of self-consciousness of mentally retarded adolescents shows that most of them do not have adequate self-esteem and do not show an adequate response to failure, taking into account the context of the social situation. In this category of people, self-identification is not developed enough, it is replaced by suggestibility, subordination to the opinion of others, significant others. Teenagers are characterized by lack of independence in constructing an image of themselves, they can not adequately assess the actions of other people, it is difficult to assess their own actions and do not feel the need and do not know how to plan their lives. The identified features of self-awareness of adolescents with mental retardation can become a favorable basis for the formation of difficulties in interpersonal relationships with peers and adults, and form the basis of their social maladaptation. Based on the results of an experimental study, a corrective program aimed at optimizing the development of self-awareness in adolescents with mental retardation was developed and tested.this program proved to be effective: the components of self-awareness development showed positive dynamics.

Key words:
ADOLESCENTS WITH MENTAL RETARDATION, SELF-AWARENESS, SELF-CONCEPT, SELF-IMAGE, SELF-ESTEEM, LEVEL OF CLAIMS, BEHAVIORS, INTROPUNITIVE REACTIONS, EXTRAPUNITIVE REACTIONS, IMPUNITIVE REACTIONS