К ВОПРОСУ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

ON THE ISSUE OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN

Мантрова Мария Сергеевна

MANTROVA MARIA SERGEEVNA

Карельский научный журнал, № 3(32) 29.08.2020

В современном обществе все большее значение приобретает духовно-нравственное воспитание современных школьников. Духовно-нравственное воспитание детей младшего школьного возраста является одной из сложных задач педагогики в условиях образовательного пространства школы. Именно от уровня духовно-нравственного развития зависит насколько будет личность младшего школьника гармоничной, насколько успешной будет его учебная деятельность. В данной статье рассмотрены особенности духовно-нравственного воспитания младших школьников. Представлены результаты исследования, целью которого явилась разработка и экспериментальная проверка эффективности программы воспитания и социализации личности как средства духовно-нравственного воспитания младших школьников. Работа проводилась на базе МОАУ «Гимназия № 1 г. Новотроицка Оренбургской области». В ней приняли участие 100 обучающихся младших классов. Исследование было направлено на реализацию программы воспитания и социализации личности, как средства духовно-нравственного воспитания младших школьников, которая будет способствовать формированию у обучающихся ценностных ориентации, нравственных представлений, нравственной самооценки, а также нравственной воспитанности школьников.
ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ ВОСПИТАНИЕ, ЭМОЦИОНАЛЬНАЯ СФЕРА, ПРИНЦИПЫ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ, РАЗВИТИЕ ЭМОЦИОНАЛЬНОЙ СФЕРЫ ШКОЛЬНИКОВ
In modern society, the spiritual and moral education of modern schoolchildren is becoming increasingly important. Spiritual and moral education of children of primary school age is one of the most difficult tasks of pedagogy in the conditions of the educational space of the school. It is the level of spiritual and moral development that determines how harmonious the younger student's personality will be and how successful their educational activities will be. This article discusses the features of spiritual and moral education of younger students. The article presents the results of a study aimed at developing and experimentally testing the effectiveness of the program of education and socialization of the individual as a means of spiritual and moral education of younger students. The work was carried out on the basis of MOAU "Gymnasium № 1 in Novotroitsk, Orenburg region". It was attended by 100 students of Junior classes. The research was aimed at implementing the program of education and socialization of the individual as a means of spiritual and moral education of younger students, which will contribute to the formation of students ' value orientations, moral ideas, moral self-esteem, as well as moral education of students.
SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION, EMOTIONAL SPHERE, PRINCIPLES OF SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION, DEVELOPMENT OF THE EMOTIONAL SPHERE OF SCHOOLCHILDREN