КОММУНИКАТИВНО-РЕЧЕВОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКОВ С ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫМИ НАРУШЕНИЯМИ

COMMUNICATIVE-SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS WITH INTELLECTUAL DISORDERS

Дмитриева Елена Ермолаевна

DMITRIEVA ELENA ERMOLAEVNA

Карельский научный журнал, № 2(31) 28.05.2020

Аннотация:
В статье представлены результаты теоретико-экспериментального изучения коммуникативно-речевого развития дошкольников с интеллектуальными нарушениями, обоснованы задачи и психологические условия оптимизации коммуникативно-речевого развития этих детей. В статье отражены результаты сравнительного исследования коммуникативно-речевого развития, его качественно-количественные характеристики у различных групп дошкольников с интеллектуальными нарушениями (с задержкой психического развития, легкой умственной отсталостью) и дошкольников с нормальным психическим развитием. Экспериментальные данные свидетельствуют о несформированности у дошкольников с интеллектуальными нарушениями возрастных форм общения со взрослым и сверстником, о незрелости потребностно-мотивационных установок на общение, о бедности речевых средств коммуникации с партнером по теме, функции и содержанию. В исследовании реализован коммуникативный подход к диагностике речевого развития дошкольников с интеллектуальными нарушениями. Бедность потребностно-мотивационной сферы общения с партнером у этих детей, по данным экспериментального изучения, определяет низкий уровень реализации их речевой коммуникации. Расширении сферы коммуникативных отношений дошкольников с интеллектуальными нарушениями с субъектами социального пространства, усложнение коммуникативных задач, решаемых детьми в общении с партнерами, рассматривается в качестве психологического условия оптимизации их коммуникативно-речевого развития.

Ключевые слова:
ДЕТИ С ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫМИ НАРУШЕНИЯМИ, ЗАДЕРЖКА ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ, ЛЕГКАЯ УМСТВЕННАЯ ОТСТАЛОСТЬ, КОММУНИКАТИВНО-РЕЧЕВОЕ РАЗВИТИЕ, КОММУНИКАТИВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, ФОРМЫ ОБЩЕНИЯ, ПОТРЕБНОСТИ, МОТИВЫ, СРЕДСТВА ОБЩЕНИЯ, ВЕРБАЛЬНОЕ ОБЩЕНИЕ, КОММУНИКАЦИЯ
Description:
The article presents the results of a theoretical and experimental study of the communicative-speech development of preschool children with intellectual disabilities, substantiates the tasks and psychological conditions for optimizing the communicative-speech development of these children. The article reflects the results of a comparative study of communicative-speech development, its qualitative and quantitative characteristics in various groups of preschool children with intellectual disabilities (with mental retardation, mild mental retardation) and preschool children with normal mental development. The experimental data indicate the lack of education among preschoolers with intellectual disabilities of age-related forms of communication with adults and peers, the immaturity of need-motivational attitudes to communicate, and the poverty of verbal communication with a partner on the subject, function and content. The study implemented a communicative approach to the diagnosis of speech development of preschool children with intellectual disabilities. The poverty of the need-motivational sphere of communication with a partner in these children, according to experimental studies, determines the low level of implementation of their speech communication. Expanding the sphere of communicative relations of preschool children with intellectual disabilities with subjects of the social space, the complication of communicative tasks solved by children in communication with partners, is considered as a psychological condition for optimizing their communicative and speech development.

Key words:
CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES, MENTAL RETARDATION, MILD MENTAL RETARDATION, COMMUNICATIVE-SPEECH DEVELOPMENT, COMMUNICATIVE ACTIVITY, FORMS OF COMMUNICATION, NEEDS, MOTIVES, MEANS OF COMMUNICATION