МОДЕЛИРОВАНИЕ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА

MODELING OF CONTROL AND EVALUATION ACTIVITY OF A TEACHER

Ваганова Ольга Игоревна, Жидков Алексей Андреевич, Кутепов Максим Михайлович, Барабина Ирина Евгеньевна

VAGANOVA OLGA IGOREVNA, ZHIDKOV ALEKSEY ANDREEVICH, KUTEPOV MAXIM MIKHAILOVICH, BARABINA IRINA EVGENIEVNA

Карельский научный журнал, № 4(33) 30.11.2020

Аннотация:
Контрольно-оценочная деятельность педагога является необходимой частью процесса образования. Целью контрольно-оценочной деятельности является контроль, анализ и оценка качества освоения обучающимися отдельно взятых образовательных курсов и учебных дисциплин, а также модулей, прохождения практик и выполнения разного рода видов образовательной деятельности и научно-исследовательской работы. В данной статье рассматривается моделирование контрольно-оценочной деятельности педагога в образовательном процессе. Контрольно-оценочная деятельность педагога имеет несколько видов, таких как: предварительная, то есть входной контроль; текущая, осуществляющаяся на каждом занятии; итоговая, то есть тематическая контрольная деятельность по разделам, когда заканчивается учебная дисциплина. В рамках проведенного исследования было выявлено, что контрольно-оценочная деятельность педагога представляет собой систематическое определение соответствия имеющихся знаний, а также необходимых умений и навыков. Контроль педагогом успеваемости обучающихся напрямую связан с такими понятиями как оценка и отметка, которые являются разными по своему значению. Итогом проведенной работы стало создание модели организации контрольно-оценочной деятельности педагога в условиях современного образовательного процесса, которая включает в себя ряд компонентов: целевой; содержательно-процессуальный; психолого-педагогический и результативный.

Ключевые слова:
КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, ПЕДАГОГ, ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ПРОЦЕСС, ИТОГОВЫЙ КОНТРОЛЬ, ВХОДНОЙ КОНТРОЛЬ, ТЕКУЩИЙ КОНТРОЛЬ, ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ, ОБРАЗОВАНИЕ, ФУНКЦИИ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Description:
This article discusses the components of control and evaluation activities of the teacher. The purpose of the article is to analyze the components of the control and evaluation activity of the teacher. The authors of the article analyzed various studies devoted to the consideration of features and main aspects in the control and evaluation activity of a teacher. The control and evaluation activity of a teacher is a necessary part of the educational process. The purpose of control and evaluation activities is to monitor, analyze and evaluate the quality of students ' development of individual educational courses and academic disciplines, as well as modules, practical training and performance of various types of educational activities and research work. As a result of the analysis, the authors found that the Main functions of the control and evaluation activity of the teacher are training, educational, diagnostic and controlling. The main types of control and evaluation activities were also identified, such as: preliminary, that is, entrance control; current, carried out at each lesson; final, that is, thematic control activities for sections when the academic discipline ends. The teacher's control of students ' progress is directly related to such concepts as assessment and mark, which are different in their meaning. Thus, the control and evaluation activity of a teacher of an educational organization of higher education is an integral component of the integral process of education, the key goal of which is the ability to monitor, analyze and evaluate the quality of students ' development of specific educational disciplines, modules, practical training and performing various types of educational and research work.

Key words:
CONTROL AND EVALUATION ACTIVITY, TEACHER, EDUCATIONAL PROCESS, FINAL CONTROL, ENTRANCE CONTROL, CURRENT CONTROL, PEDAGOGICAL ACTIVITY, EDUCATION, FUNCTIONS OF CONTROL AND EVALUATION ACTIVITY