ОБУЧЕНИЕ ПЕДАГОГОВ ДОШКОЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ПРИМЕНЕНИЮ ИНТЕРАКТИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ С СЕМЬЯМИ ВОСПИТАННИКОВ

TRAINING OF PRE-SCHOOL TEACHERS IN THE APPLICATION OF INTERACTIVE TECHNOLOGIES OF INTERACTION WITH FAMILIES OF FAMILIES

ХАНОВА Татьяна Геннадьевна, РЯЗАНОВА Мария Владимировна

KHANOVA Tatyana Gennadyevna, RYAZANOVA Maria Vladimirovna

Карельский научный журнал, № 1(34)

Аннотация:
В статье исследуется одна из актуальных проблем дошкольного образования на современном этапе - проблема внедрения интерактивной технологии взаимодействия педагогов дошкольной организации с родителями воспитанников. Проанализированы некоторые подходы к проблеме организации взаимодействия семьи и детского сада, как научной области, требующей серьезного пересмотра традиционных подходов как устаревших, не отвечающих актуальным запросам времени. Подчеркнуто, что взаимодействие является необходимым условием успешного развития и социализации детей. Два традиционно сложившихся воспитательных института: общественное и семейное воспитание - сегодня особенно нуждаются в объединении своих усилий в целях создания единого образовательного пространства. Цель исследования: изучение педагогических условий обучения педагогов технологии интерактивного взаимодействия с родителями воспитанников. Методы исследования: теоретический анализ научных исследований, беседа, опрос, педагогический эксперимент по апробации разработанной системы методических мероприятий, направленных на обучение педагогов технологии интерактивного взаимодействия с семьями воспитанников (деловые игры, семинары-практикумы, тренинги, дискуссии). Согласно достигнутым результатам, авторы пришли к выводу о результативности разработанной системы методических мероприятий, позволяющей успешно реализовать обучение педагогов дошкольных образовательных организаций технологии интерактивного взаимодействия с семьями воспитанников. Авторами акцентируется внимание на необходимости применения технологии интерактивного взаимодействия, как наиболее продуктивного способа коммуникации, повышения заинтересованности и активности родителей в обсуждении вопросов воспитания и обучения.

Ключевые слова:
взаимодействие,сотрудничество,дошкольная образовательная организация,родители воспитанников,семья,интерактивные технологии,экспериментальное исследование,образовательный процесс,партнерство,формы взаимодействия,методы активизации
Description:
The article examines one of the urgent problems of preschool education at the present stage - the problem of introducing an interactive technology of interaction between teachers of a preschool organization and parents of pupils. Some approaches to the problem of organizing interaction between the family and the kindergarten are analyzed as a scientific field that requires a serious revision of traditional approaches as outdated, not meeting the actual needs of the time. It is emphasized that interaction is a prerequisite for the successful development and socialization of children. Two traditionally established educational institutions: social and family education - today especially need to combine their efforts in order to create a single educational space. Purpose of the research: to study the pedagogical conditions of teaching teachers the technology of interactive interaction with the parents of pupils. Research methods: theoretical analysis of scientific research, conversation, survey, pedagogical experiment to test the developed system of methodological measures aimed at teaching teachers the technology of interactive interaction with families of pupils (business games, workshops, trainings, discussions). According to the results achieved, the authors came to the conclusion about the effectiveness of the developed system of methodological measures, which makes it possible to successfully implement the training of teachers of preschool educational organizations in the technology of interactive interaction with the families of pupils. The authors focus on the need to use the technology of interactive interaction as the most productive way of communication, increasing the interest and activity of parents in discussing issues of education and training.

Key words:
interaction,cooperation,preschool educational organization,parents of pupils,family,interactive technologies,experimental research,educational process,partnership,forms of interaction,methods of activation