ОСОБЕННОСТИ ОБРАЗА Я У ПОДРОСТКОВ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ

FEATURES OF THE IMAGE OF THE SELF IN ADOLESCENTS WITH MENTAL RETARDATION

Карпушкина Наталья Викторовна, Конева Ирина Алексеевна

Karpushkina Natalya Viktorovna, Koneva Irina Alekseevna

Карельский научный журнал, № 4(29) 29.11.2019

Аннотация:
Статья посвящена изучению особенностей Образа Я у подростков с умственной отсталостью в сравнении с их нормально развивающимися сверстниками. Рассматриваются общевозрастные и специфические особенности формирования Образа Я подростков на протяжении всего возрастного этапа. Сравнительный анализ осуществлялся в двух подгруппах: подростки с нормальным психическим развитием и с умственной отсталостью. Также в исследовании участвовали родители подростков. На основе анализа общевозрастных и специфических, связанных со структурой дефекта, особенностей было доказано единство развития личности у подростков с нормальным психическим развитием и с умственной отсталостью. В то же время, с подростками с умственной отсталостью важно проводить коррекционно- развивающую работу для профилактики личностной дисгармонии. На основе результатов констатирующего эксперимента была разработана и апробирована программа формирующего эксперимента, направленная на коррекцию Образа Я у подростков с умственной отсталостью, оптимизацию их самосознания. Психокоррекционная программа включала два блока - работу с подростками и занятий, направленных на работу с родителями. Основными методами для проведения коррекционной работы стали тренинг, арт- терапия. Разработанная нами программа доказала свою эффективность. Показатели самооценки, уровня притязаний, самоотношения, личностных нарушений в группе подростков с умственной отсталостью изменились в сторону снижения факторов риска дезадаптации. Так же были обнаружены тенденции оптимизации восприятия ребенка родителями умственно отсталых подростков.

Ключевые слова:
ОБРАЗ Я, ЛИЧНОСТЬ, ПОДРОСТКИ С УМСТВЕННОЙ ОТСТАЛОСТЬЮ, СОЦИАЛЬНАЯ АДАПТАЦИЯ, НАРУШЕНИЯ ЛИЧНОСТИ, САМООЦЕНКА, САМООТНОШЕНИЕ, КОРРЕКЦИЯ ЛИЧНОСТНЫХ НАРУШЕНИЙ, АРТ ТЕРАПИЯ, ТРЕНИНГ
Description:
The article is devoted to the study of the features of the Self-Image in adolescents with mental retardation in comparison with their normally developing peers. General age and specific features of formation of an Image of I of teenagers throughout all age stage are considered. The comparative analysis was carried out in two subgroups: adolescents with normal mental development and with mental retardation. Parents of teenagers also participated in the study. On the basis of the analysis of age-wide and specific features associated with the structure of the defect, the unity of personality development in adolescents with normal mental development and mental retardation was proved. At the same time, with adolescents with mental retardation, it is important to carry out corrective and developmental work to prevent personal disharmony. On the basis of the results of the ascertaining experiment, a program of the forming experiment was developed and tested, aimed at correcting the image of the Self in adolescents with mental retardation, optimizing their self-consciousness. Psychological intervention programme consisted of two blocks- work with teenagers and classes designed to work with parents. The main methods for carrying out remedial work began training in art therapy. The program developed by us has proved its effectiveness. Indicators of self-esteem, level of claims, self-attitude, personality disorders in the group of adolescents with mental retardation have changed in the direction of reducing the risk factors of maladjustment. Tendencies of optimization of perception of the child by parents of mentally retarded teenagers were also found.

Key words:
SELF-IMAGE, PERSONALITY, ADOLESCENTS WITH MENTAL RETARDATION, SOCIAL ADAPTATION, PERSONALITY DISORDERS, SELF-ESTEEM, SELF-ATTITUDE, CORRECTION OF PERSONALITY DISORDERS, ART THERAPY, TRAINING