ПРИНЦИПЫ РАЗВИТИЯ НАВЫКОВ АУДИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ РЕЧИ НА НАЧАЛЬНОМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ

PRINCIPLES OF DEVELOPMENT OF LISTENING COMPREHENSION SKILLS AT THE INITIAL STAGE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Самчик Наталья Николаевна

Samchik Natalya Nikolaevna

Карельский научный журнал, № 3(28) 29.08.2019

Статья посвящена аудированию как виду речевой деятельности и важному аспекту обучения иностранному языку, позволяющему обучаемым успешно вступать в коммуникацию с носителями изучаемого языка. Формирование аудитивных навыков вызывает у учащихся значительные трудности, поскольку в процессе восприятия звучащей речи задействованы сложные психофизиологические процессы, а сам процесс аудирования сопровождается трудностями, связанными как с языковой формой сообщения, так и с различными особенностями источника сообщения и условиями его предъявления. Автор статьи анализирует особенности аудирования как вида речевой деятельности и аспекта обучения, рассматривает трудности при развитии аудитивной компетенции студентов на начальном этапе обучения языку и предлагает принципы формирования аудитивной компетенции, основанные на специфике развития языковых и речевых навыков и умений в естественной среде: коммуникативности, активности, взаимодействия основных видов речевой деятельности, доступности, интенсивности, наглядности, систематичности и последовательности, индивидуализации. Систематическая и целенаправленная работа над навыками аудирования, выбор эффективной технологии развития аудитивной компетенции при обучении языку способствует повышению мотивации обучаемых, улучшению не только их способности воспринимать и понимать звучащую речь, но и общему владению языком, а также позволяет инофонам успешно общаться на изучаемом языке.
РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ, ВИД РЕЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, АУДИРОВАНИЕ ИНОЯЗЫЧНОЙ РЕЧИ, АУДИТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ, ПСИХОФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ МЕХАНИЗМЫ АУДИРОВАНИЯ, ФОНЕМАТИЧЕСКИЙ СЛУХ, ИНТОНАЦИОННЫЙ СЛУХ, ПРИНЦИПЫ РАЗВИТИЯ НАВЫКОВ АУДИРОВАНИЯ
The article views listening comprehension as a type of speech activity and an important aspect of teaching a foreign language, allowing students to communicate with native speakers successfully. The formation of auditory skills makes significant difficulties for students, since complex psychophysiological processes are involved in the process of perceiving speech, and the listening process itself is accompanied by difficulties associated with both the language form of the message and the various characteristics of the message source and the conditions of its presentation. The author of the article analyzes the features of listening comprehension as a type of speech activity and the aspect of studying, considers difficulties of developing the students' auditory competence at the starting stage of language studies and suggests the principles of auditory competence formation based on the specifics of the development of language and speech skills in the natural environment: principles of communication, activity, interaction of the main types of speech activity, accessibility, intensity, visibility, systematic and consistent studies, individualization. Systematic and focused work on listening skills, the choice of an effective technology for the development of auditory competence in language teaching help to increase students' motivation, improve not only their ability to perceive and understand sounding speech, but also their general language proficiency, and also allows foreign speakers to successfully communicate in the language being studied.
RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE, TYPE OF SPEECH ACTIVITY, LISTENING COMPREHENSION, AUDITORY COMPETENCE, PSYCHOPHYSIOLOGICAL MECHANISMS OF LISTENING COMPREHENSION, PHONEMIC HEARING, INTONATION HEARING, PRINCIPLES OF DEVELOPING LISTENING SKILLS