ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ МАТЕМАТИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ

PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF USING MATHEMATICS EDUCATION IN TEACHING PRESCHOOL-AGE CHILDREN WITH DELAYED MENTAL DEVELOPMENT

Кисова Вероника Вячеславовна

Kisova Veronika Vyacheslavovna

Карельский научный журнал, № 3(28) 29.08.2019

В статье рассматривается актуальная проблема реализации психологического потенциала математического образования старших дошкольников с задержкой психического развития в условиях современного дошкольного образовательного учреждения. Обсуждаются возможности использования занятий по формированию элементарных математических представлений для психологической подготовки дошкольников с задержкой психического развития к школьному обучению, в частности развития у них специфических познавательных и умственных умений. Описываются особенности математического развития старших дошкольников с задержанным развитием в плане специфики формирования у них соответствующих знаний, умений и навыков (исследования Л.Б. Баряевой, А.В. Белошистой, О.Г. Приходько). Анализируются классические и современные исследования по проблеме психологических основ методической концепции математического образования дошкольников с задержкой психического развития. Рассматриваются экспериментальные научные работы, доказывающие эффективность использования математического содержания для развития когнитивной и личностной сферы психики детей с задержанным типом дизонтогенеза (Г.В. Брыжинская, А.В. Белошистая, В.В. Боброва, Л.В. Воронина, А.С. Кударинова и др.). Акцентируется внимание на концепции математического образования для дошкольников с нарушенным развитием А.В. Белошистой, в которой гармонично сочетаются организация и обеспечение математического развития дошкольников с реализацией его психологического потенциала.
СТАРШИЕ ДОШКОЛЬНИКИ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ, ОБУЧАЕМОСТЬ, СУБЪЕКТНОСТЬ, МАТЕМАТИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, ПОДГОТОВКА К ШКОЛЕ, ФОРМИРОВАНИЕ ЭЛЕМЕНТАРНЫХ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ, ВОСПИТАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ
The article deals with the actual problem of realizing the psychological potential of mathematics education when teaching senior preschool-age children with delayed mental development in contemporary pre-school educational establishments. Along with that, the paper considers the possibility of giving lessons aimed at the formation of elementary mathematical concepts to preschoolers with delayed mental development, which would help them get mentally and emotionally prepared to enter school as well as develop in them particular cognitive and intellectual abilities. The present article describes, inter alia, a number of special features related to the formation of elementary mathematical concepts in senior preschool-age children with delayed mental development, which inevitably implies specificity of acquiring certain knowledge, abilities and skills (in this connection, the author refers to the works of L.B. Baryaeva, A.V. Beloshistaya and O.G. Prihod'ko). The publication presents, amongst others, an analysis of classic and modern research works dedicated to the problem of finding the psychological basis for the methodical conception of mathematics education applicable to preschoolers with delayed mental development. On top of everything else, the paper focuses on several tentative scientific works that prove the effectiveness of using mathematical concepts and language in terms of developing the cognitive-affective sphere of personality in children with dysontogenesis of deficient type (in this context, the author makes references to the works of G.V. Bryzhinskaya, A.V. Beloshistaya, V.V. Bobrova, L.V. Voronina, A.S. Kudarinova and some others). Finally, the article puts particular emphasis on the conceptual framework of mathematics education elaborated by A.V. Beloshistaya and designed especially for the purpose of teaching preschoolers with growth-developmental disturbance, in which ensuring successful assimilation of elementary mathematical concepts combines harmoniously with realization of the psychological potential of this educational activity.
SENIOR PRESCHOOL-AGE CHILDREN WITH DELAYED MENTAL DEVELOPMENT, LEARNABILITY, SUBJECTNESS, MATHEMATICS EDUCATION, PREPARATION FOR SCHOOL, FORMATION OF ELEMENTARY MATHEMATICAL CONCEPTS, UPBRINGING AND EDUCATION