ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РИСОВАНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL FEATURES OF PAINTINGS AND DRAWINGS MADE BY PRESCHOOL CHILDREN WITH SPECIAL HEALTHCARE NEEDS

Кисова Вероника Вячеславовна, Воронова Анастасия Дмитриевна

KISOVA VERONIKA VYACHESLAVOVNA, VORONOVA ANASTASIA DMITRIEVNA

Карельский научный журнал, № 3(32) 29.08.2020

В статье представлена проблема психологических особенностей рисования, как одного из видов продуктивной деятельности дошкольников с ограниченными возможностями здоровья. Дается краткий обзор научных исследований по проблеме изобразительной деятельности у дошкольников с ограниченными возможностями здоровья и их нормально развивающихся сверстников. Рассматриваются научные работы, посвященные специфике рисования у дошкольников с умственной отсталостью, задержкой психического развития, детским церебральным параличом, расстройствами аутистического спектра. Выделяются основные направления для рассмотрения специфики рисования у дошкольников с различными типами дизонтогенеза. Анализируется вид рисования (сюжетное, предметное, рисование с натуры), цветовое решение изображения (количество используемых цветов, уместность использования цветов), владение изобразительными навыками рисования (непрерывность линий, штриховка, обводка и т.п.), соответствие возрастным нормативам рисования в отношении величины (соотношение величины изображаемых предметов по отношению друг к другу, соотношение величины частей объекта по отношению друг к другу) и пространства (расположение изображения на листе бумаги, расположение объектов по отношению друг к другу) и другие. Определяются некоторые перспективы научно-исследовательской и практической работы в отношении рисования у дошкольников с ограниченными возможностями здоровья.
РИСОВАНИЕ, ДОШКОЛЬНИКИ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ, ЗАДЕРЖКА ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ, УМСТВЕННАЯ ОТСТАЛОСТЬ, ДЕТСКИЙ ЦЕРЕБРАЛЬНЫЙ ПАРАЛИЧ, РАССТРОЙСТВА АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА, ПРЕДМЕТНОЕ И СЮЖЕТНОЕ РИСОВАНИЕ, КОМПОЗИЦИЯ, ГРАФОМОТОРНЫЕ НАВЫКИ, КОЛОРИТ, ИЗОБРАЗИТЕЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
The present article deals with the issue of studying the psychological features of painting and drawing, these two art activities being considered as productive for children with special healthcare needs. The authors provide the reader with a brief overview of research papers related to the psychological issue of painting and drawing which is current for both preschool children with special healthcare needs and their normally developing peers. Several academic papers devoted to the study of psychological features typical of children involved in either painting or drawing and suffering from certain mental challenges (i.e., mental retardation, delayed mental development, infantile cerebral paralysis, and autism spectrum disorder) are cited. In addition, the authors indicate the main directions which they deem relevant for studying the characteristic features of paintings and drawings made by children with various types of developmental disorders. Special attention is paid to the drawing method (plot-driven, non-plot-driven, or life-drawing), palette (number of colours used, consistent colour combination), levels of drawing skill (line continuity, shading, and contour drawing), dimensions (which should be adequate in accordance with the child’s age; this implies proper dimensional correlation between the depicted objects as well as between their inner parts) and layout (the place a drawing occupies on the sheet of paper, the way depicted objects are arranged); all the aforementioned aspects of children’s painting and drawing are thoroughly analysed. Eventually, the authors outline how the research workers may achieve better results studying and analysing the paintings and drawings made by preschool children with special health needs.
PAINTING AND DRAWING, PRESCHOOL CHILDREN WITH SPECIAL HEALTHCARE NEEDS, DELAYED MENTAL DEVELOPMENT, MENTAL RETARDATION, INFANTILE CEREBRAL PARALYSIS (ICP), AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD), PLOT-DRIVEN (THEMATIC), NON-PLOT-DRIVEN DRAWING AND PAINTING, LAYOUT (COMPOSITION), GRAPHOMOTOR SKILLS, PALETTE, ART ACTIVITIES