ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ПОДРОСТКОВ В УСЛОВИЯХ ОТДАЛЕННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ ДЛЯ КОРЕННЫХ МАЛОЧИСЛЕННЫХ НАРОДОВ СЕВЕРА

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR TEENAGERS IN REMOTE EDUCATIONAL ORGANIZATIONS FOR INDIGENOUS SMALL-NUMBERED PEOPLES OF THE NORTH

Айварова Нина Геннадьевна, Миронов Андрей Валерьевич, Наумова Мария Вадимовна

AIVAROVA NINA GENNADEVNA, MIRONOV ANDREY VALEREVICH, NAUMOVA MARIA VADIMOVNA

Карельский научный журнал, № 3(32) 29.08.2020

Личностные и метапредметные результаты образования, на которые ориентированно современное отечественное образование недостижимы без глубоких знаний психологических механизмов, возрастных, индивидуальных, социокультурных особенностей развития личности обучающихся. Социокультурная среда развития детей коренных малочисленных народов Севера в условиях ведения их родителями традиционного хозяйства далека от динамично меняющегося конкурентного мира, что негативно может сказаться на дальнейшей социализации выпускников отдаленных школ. В статье поднимается проблема противоречия между размеренной традиционной социокультурной средой развития детей коренных малочисленных народов Севера и нестабильными, полными неопределенностью условиями их послешкольного образования. Достижение личностных результатов образования, формирование личности, способной самоопределяться, развивать и раскрывать свой личностный потенциал, являющиеся трендом современного образования, особо актуальны при организации образовательного пространства детей коренных малочисленных народов Севера. Один из вариантов достижения эффективности личностных и метапредметных результатов - грамотно простроенное психолого-педагогическое сопровождение образования, основанное на научных исследованиях их этнопсихологических особенностей развития. В статье представлено описание модели психолого-педагогического сопровождения образования детей коренных малочисленных народов Севера, построенной на основе исследования интеллектуальных, личностных и эмоциональных характеристик, особенностей этнокультурной социализации.
МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА, КОРЕННЫЕ МАЛОЧИСЛЕННЫЕ НАРОДЫ СЕВЕРА, ЛИЧНОСТНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОБРАЗОВАНИЯ, ЭТОКУЛЬТУРНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СОЦИАЛИЗАЦИИ, САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
Personal and metadisciplinary results of education, on which modern national education is oriented, are unattainable without in-depth knowledge of psychological mechanisms, as well as age-related, individual, and sociocultural features of the development of students' personality. The sociocultural environment of children development of indigenous small-numbered peoples of the North, with their parents leading traditional lifestyle, is far from the dynamically changing competitive world; this can negatively affect further socialization of remote school graduates. The paper raises the issue of the contradiction existing between a regular traditional sociocultural environment for the children development of indigenous small-numbered peoples of the North and an unstable, completely uncertain conditions of their post-school education. Personal achievements in education, formation of a personality capable of self-determination, development and unlocking their personal potential, being a modern education trend, are particularly relevant when organizing educational space for children of indigenous small-numbered peoples of the North. One of the options for achieving personal and metadisciplinary efficiency is a well-designed psychological and pedagogical support for education, based on scientific research of their ethnic and psychological development features. The paper presents a description of a model of psychological and pedagogical support for children education of small-numbered indigenous peoples of the North, based on the study of intellectual, personal and emotional characteristics, ethnic and cultural socialization features.
MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR EDUCATIONAL PROCESS, INDIGENOUS SMALL-NUMBERED PEOPLES OF THE NORTH, PERSONAL RESULTS IN EDUCATION, ETHNIC AND CULTURAL FEATURES OF SOCIALIZATION, SELF-DETERMINATION