СПОСОБЫ ЭКОЛОГО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОБУЧАЮЩИХСЯ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ

WAYS OF ENVIRONMENTALLY-ORIENTED ACTIVITY OF TRAINERS: THEORETICAL ASPECT

Винокурова Наталья Федоровна, Лощилова Анна Александровна

Vinokurova Natalia Fedorovna, Loshchilova Anna Aleksandrovna

Карельский научный журнал, № 4(29) 29.11.2019

Аннотация:
Актуальность статьи обусловлена приоритетом и опережающей функцией экологического образования как «ключевого фактора перемен» в направлении устойчивого развития, его ориентацией на развитие личности обучающихся, освоение ими способов эколого-ориентированной деятельности. В статье раскрыто состояние проблемы организации эколого-ориентированной деятельности обучающихся на основе анализа исследований по данной тематике. В рамках данной статьи осмысление эколого-ориентированной деятельности обучающихся тесно связывается с осознанием концепций, структуры и функций экологической культуры, как специфического способа жизнедеятельности человека. В этом контексте выделены и раскрыты следующие способы эколого-ориентированной деятельности: чувственно-познавательные, нормообразования и смыслообразования, проектно-прогностические, творческо-созидательные и коммуникативно-конструктивные способы эколого-ориентированной деятельности. Определена структура способов эколого-ориентированной деятельности, которая представлена как последовательность следующих звеньев: мотивационно-ориентировочное звено, организационно-операциональное звено, рефлексивно-оценочное звено. Описаны их особенности. Раскрыта специфика организации эколого-ориентированной деятельности в подростковом возрасте. Материалы статьи могут быть полезны школьным учителям, а также педагогами, осуществляющим свою деятельность в учреждениях дополнительного образования.

Ключевые слова:
УСТОЙЧИВОЕ РАЗВИТИЕ, ЭКОЛОГИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА, СПОСОБЫ ЭКОЛОГО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ, КЛАССИФИКАЦИЯ СПОСОБОВ ЭКОЛОГО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Description:
The relevance of the article is due to the priority and leading function of environmental education as a "key factor of change" in the direction of sustainable development, its orientation to the development of the personality of students, their mastery of the ways of environmental-oriented activities. The article describes the state of the problem of organization of environmental-oriented activities of students on the basis of analysis of studies on this topic. Within the framework of this article, the understanding of environmental-oriented activities of students is closely related to the understanding of concepts, structure and functions of ecological culture as a specific way of human life. In this context, the following methods of environmental-oriented activity are identified and disclosed: sensual-cognitive, normal-formation and meaning-formation, design-prognostic, creative-creative and communicative-constructive methods of environmental-oriented activity. The structure of environmental-oriented activity methods is defined, which is presented as a sequence of the following links: motivational-indicative link, organizational-operational link, reflexive-evaluation link. Their features are described. The specifics of the organization of environmental-oriented activities in adolescence are revealed. The materials of the article can be useful to school teachers, as well as teachers who carry out their activities in institutions of additional education.

Key words:
SUSTAINABLE DEVELOPMENT, ECOLOGICAL CULTURE, METHODS OF ENVIRONMENTAL-ORIENTED ACTIVITIES, CLASSIFICATION OF METHODS OF ENVIRONMENTAL-ORIENTED ACTIVITIES